خانه / مقالات / اگهی چیست ؟

اگهی چیست ؟

advanced advertising 960x480 اگهی چیست ؟

ثبت آگهی رایگان

* ارائه چند تعریف در مورد آگهی
یكی دیگر از کار های روابط عمومی ارسال آگهی جهت وسایل رابطه جمعی بجهت مطبوعات است كلمه آگهی در فرهنگ فارسی مترادف خبر و اطلاع علم و معرفت ، شهرت ومعروف یت حدیث روایت آمده است . در این مبجث منظور ما از آگهی همان وسیله ای است كه تا چندی پیش یعنی شروع نخستین سال کار فرهنگستان ایران درسال ۱۳۱۴ بدان اعلان گفته می شد .
در فرهنگ نفیسی از اعلان اینگونه تعریف شده است :اعلان هر مطلب مهمی است كه جهت اشتهار اطلاع عموم مردم برپارچه هاو كاغذنوشته در گذرگاههای عامه بچسبانند یا در روزنامه ها بنویسند .همچنین در فرهنگ معین در مورد اگهی می خوانیم :اطلاعیه خبری است كه از جانب فردی یا مؤسسه ای در روزنامه مجلات و رادیو وتلویزیون انتشار یابد و آن معمولا جنبه تبلیغاتی دارد .
در اینكه اگهی نوعی نیست تردیدی نمی توان داشت زیرا اگر خـبر از دیدگاه دانش روزنامه نگاری اعلام و بیان وقایع جذاب زندگی اجتماعی و نقل عقاید افكار عمومی بدانیم آگهی در خارج از دایره این تعریف قرار می گیرد چون اعلان نه حادثه جالبی است كه موردتوجه همگان باشد نه می توان آن را در قلمرو نقل عقاید و افكار عمومی محسوب داشت .
تا اینجا معلوم شد كه آگهی وسائل ی است برای آگاه كردن مردم از امری و اما آنچه از عنصر اطلاع دادن برخوردار است می تواند در ردیف یكی از وسایل وادوات ارتباطی قرار گیرد با توجه به مطالب بالا می توان گفت : « اگهی وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت نرخ ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند .»
در اینكه اطلاعیه نوعی خـبر نیست تردیدی نمی توان داشت زیرا اگر خـبر از دیدگاه دانش روزنامه نگاری اعلام و بیان وقایع دیدنی زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افكار عمومی بدانیم اگهی در خارج از دایره این تعریف قرار می گیرد
*رپورتاژ یا گزارش اطلاعیه
هر گاه حادثه ای به صورت ساده و بدون شرح و تفصیل به اطلاع مردم برسد آن را خبرمی نامند چنانچه همین خـبر جنبه توصیفی و تصویر ی پیدا كند یعنی همراه با ذكر جزئیات امر و گزارش كامل حادثه باشد و در نگارش آن تجسم صحنه ها تشریح اوضاع واحوال بیشتر مورد توجه قرار گیرد آن را رپورتاژ می گویند تهیه تنظیم رپورتاژ از كارهای اختصاصی خبرنگاران وگزارش نویسان مطبوعات و دیگر وسایل رابطه جمعی است اما مسئولان ارتباطات عمومی در مواقع مقتضی می توانند به جای خـبر كوتاه و آسان به تهیه و تنظیم گزارش مطبوعاتی دست بزنند خبر را از جنبه های مختلف مورد توجه قرار دهند و به توضیح و تشریح آن بپردازند.چون در تنظیم گزارش اگهی منظور تنظیم كنندگان شناساندن یك مؤسسه یا عرضه كالادر خـبر است پس می بایست در درجه اول طوری تنظیم شود كه مردم آن را یك خبرعادی تلقی كنند نه تبلیغات و آگهی پس در گزینش عناوین بایستی دقت كافی مبذول گردد تا جایی كه ممكن است عنوانها به تیترهای خبری نزدیكتر شود .
* در تنظیم متن گزارش اطلاعیه بایستی دو نكته كاملاً رعایت شود :
۱ـ نبایستی بزرگتر از واقعه به مردم عرضه شود زیرا ممكن است صورت اطلاعیه صرف پیدا كند تأثیر لازم را بجای نگذارد.۲ ـ خـبر نبایستی در متن طوری گنجانده شود كه تحت الشعاع مطلب دیگر قرار گیرد جلب تذکر نكند .
بعد از تهیه و تنظیم گزارش اگهی مسئله گزینش وسیله نشر با اهمیت است از آنجا كه وسایل نشر در اجتماع فراوانند تمام به یك اندازه از تمام آنها استفاده نمی كنند گروهی ازمردم بیشتر با مطبوعات سر وكار دارند و عده ای منحصراً از رادیو مصرف می كنند وبرخي از طبقات تلویزیون را بر دیگر وسایل رابطه ترجیح می دهند پس انتخاب وسیله نشر جهت دادن گزارش اگهی احتیاج به وقت و تحقيق خیلی دارد .مسئول روابط عمومی در درجه اول بایستی ویژگیها تمام وسایل نشر را بداند و ازارزش و عمق تأثیر هر یك بخوب ی آگاه باشد و پس در باره اینكه مثلاً كدام دسته ازمردم بیشتر روزنامه می خوانند یا چه طبقه ای اکثرا با رادیو سروكار دارند اطلاعات دقیقی كسب كند و بعد از كسب این اطلاعات تشخیص دهد كه موضوع مورد نظر به كدام یك از وسایل نشر فرستاده شود بهتر است مفید واقع می شود .بعد از تهیه و تنظیم گزارش اگهی گزینش وسیله نشر مسئول ارتباطات عمومی باید نامه ای بنویسد مطلب را به انضمام آن نامه برای وسیله نشری كه گزینش كرده بفرستد تشخیص دهد كه مطلب تهیه شده در كدام صفحه وستون مجله یا روزنامه چاپ شود، نتیجه بهتری می دهد یا در رادیو و تلویزیون در چه ساعتی پخش شود شنونده بیننده زیادتری پیدا می كند وقتی جایا ساعت انتشار را با دقت تعیین كرد آنگاه ضمن نامه ای از مدیر وسیله نشر بخواهد كه مطلب فرستاده شده را درموعد مقرر منتشر كند

*چند نكته در باره تهیه وتنظیم آگهی :
۱ ـ در هر آگهی می بایست نخست معین شود كه گیرنده پیام كیست به جمله دیگر معین كردن نوع آگهی مثلاً نوشتن آگهی مناقصه ، اگهی مزایده ، اگهی استخدام جز آن سبب می شود كه گروههای ذینفع اگهی های مربوط به را آسانتر زودتر پیدا كنندو بخوانند.
اطلاعیه وسیله ای است كه پیامگزار به یاری آن در ازای پرداخت نرخ ای مقصود خودرا از راههای ارتباطی به اطلاع گیرندگان پیام می رساند
۲ ـ گاهي وقتها برای اینكه نظر پیام گیرندگان را بیشتر به متن اطلاعیه متوجه كنند گروههای موردنظر را نیــز در بالای آگهــی معین می سازند مثــلاً می نویسنــد « قــابل توجــه فارغ التحصیلان مراكز تربیت معلم مازندران »
۳ـ متن اگهی می بایست متناسب با موضوع آن باشد عبارات و عبارات به مقتضای حال ومقال برگزیده شود .
۴ ـ مهمترین اصل در تنظیم اطلاعیه آن است كه پیام روشن و رسا باشد به نحوی كه برای گیرندگان آن هیچطور ابهام اشكالی ایجاد نكند .
۵ ـ در نوشتن آگهی كلمات نقش موثر ی ایفاء می كنند می بایست در نحوه بكارگرفتن كلمه وعبارت بندی صحیح و مربوط ساختن آنها به یكدیگر و بخصوص مفاهیم عبارات اهتمام كامل مبذول داشت تا گیرندگان پیام بتوانند بسهولت بدون هیچگونه اشكالی منظورپیامگزار را در یابند.
۶ ـ نكته قالب توجه در تنظیم اگهی ، معین كردن پیام دهنده و مقام مسئولی است كه كار به نشر آگهی می كند .

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا

افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا الکسا برای کاربران …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس