خانه / مقالات / سئو چیست ؟

سئو چیست ؟

%name سئو چیست ؟

طراحی سایت

seo برگرفته از جمله Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا سئو موتور جستجو دارد که همگی آنها به مفهوم هستند می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها جهت یاری کردن به ویرایش رويت رابطه وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

seo را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل ارتباط صفحه و افزايش ارزش آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

seo فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير دائمی الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي غير قابل پيش‌بيني هستند ؛ بناجهت ن وظيفه مهندسين seo ظهور نگه داشتن اطلاعات در اين زمينه است.

seo سایت یا seo سایت یکی از کار هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين seo مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

اوايل شروع سئو

در اوايل سال ۱۹۹۰ اولين موتور‌هاي جستجو کار را شروع کردند؛ بعضي از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردند که شبیه صفحه زرد، seo اوليه بر طبـق حروف الفبا انجام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

با افزایش دائمی اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري مصرف مي‌کردند. اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک جمله در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) برچسب‌هاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايت‌ها مصرف مي‌کردند. به دنبال اين بیشتر شدن سئوجهت بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعالی ت را شروع کرد. با گسترش رتبه‌بندي صفحات بوسیله موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با مصرف از روش‌هاياخلاقي چه غير اخلاقي روي آوردند.

يک مقاله که بوسیله نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب حرف کرد که جهت قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي seo مصرف مي‌کردند. اين متن توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که اکثرا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

همان گونه که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي ویِژگزینشه در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روش‌هاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌اند خيلي سخت است که مهندسين بهينه‌سازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، اما اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد ادامه پيدا خواهد کرد.

اهداف seo چیست ؟

هدف seo کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي افزايش رابطه بين صفحات کلمات کليدي وارد شده بوسیله کاربر ان است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي فرد و هم جهت موتور جستجو است که در آن فرد بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات ارتباط را نشان مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي اصلاح رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه جهت بهينه شدن سايت يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، بهینه سازی هفته‌ها ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. چنانچه چه شاید نتايج بهينه‌سازي جستجو سریع ديده نشود ولی در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي خیلی مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگــل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليک‌ها را حاوی مي‌شود، قرار گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه اتوماتیک ” ۱٫۵ ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد، اين بدين معني است که ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله جهت خيلي از سايت‌ها مفید است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.
يک بررسي ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي رفیق دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين بررسي معین مي‌کند ۷۲٫۳ درصد فرد ان گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند تنها ۲۷٫۳ درصد کاربر ان روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکـت ‌ها تاثير سئو را دانسته حاضر هستند جهت آن وقت و هزينه صرف کنند.

اصولا اهداف بهینه سازی را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

در بازدید وب سایت اثر بسزایی دارد.
باعث ایجاد برند می شود.
باعث بیشتر شدن ترافیک سایت خواهد شد.
باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
باعث ارتقا فروش کالاها خواهد شد.
با کیفیت ترین وسائل جهت تبلیغات است.

سئو داخـل صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

seo داخـل صفحه به کنترل مستقيم کدها يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اينروش پايه تمام تلاش ‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراي ن خيلي خیلی مهم است کهراهنمای SEO On Page بدرستي قبل از نحوه SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلافآموزش SEO On Page که گسترش وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد،روش بهينه سازی بیرون صفحه حاوی تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين حاوی تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود پس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که بوسیله مهندسين seo در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، بهینه سازی کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربر ان به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

seo کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح seo کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين با اهمیت زیاد است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و بوسیله هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود بکارگيري اين روش‌ها تهدید خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي seo کلاه – سياه احتمال دارد که باعث افزايش افزایش ناگهاني در نتايج جستجو شود اما مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

مقالات در زمینه سئو موتور جستجو

در زیر به برخي از مقالات در زمینه سئو موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در استراتژی های سئو موتور جستجو جهت گسترش وب وب سایت های بزرگ

در این پژوهش محقق معتقد است که وقتی که پیاده سازی وب سایت به انتها می رسد مشکلی که خیلی از شرکـت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چطور وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که با کیفیت ترین راهنمای برای معرفی وب وبسایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس ۷۷ معکمک که از منابع مختلف موتورهای جستجو ارزیابی کرده است استراتژهای بهینه سازی جهت گسترش وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

بازبینی ساختار سایت
استراتژی کلمات کلیدی
استراتژی URL
seo کد
پردازش کردن متن
بهینه سازی لینک های ورودی
استراتژی نام دامنه و هاست
آنالیز تکنیک های seo موتور جستجو

این پژوهش استراتژی seo کمپانی های گوگــل و مایکروسافت را ارزیابی و توضیح داده است موردی که جهت بررسي و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به مجموعه مایکروسافت است. مهمترین معیارها جهت seo موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
استفاده از وسائل های آنالیز جهت crawl
بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش ویرایش رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در بیشتر شدن رتبه وب سایت تاثیر دارند را به ۳ سه بخش تقسیم بندی می کنند:

شرکـت های دارنده موتور جستجو: جستجوک نندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس جو را اجرا می کنند پس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
وب مسترها کمپانی های سئو موتور جستجو: کمپانی هایی که با مصرف از یکسری وسائل مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو بیشتر شدن دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی می باشند که در موتورهای جستجو بدنبال پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان می باشند .
محققین معتقد هستند افرادی که کار سئو را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک وب سایت افزایش پیدا نماید را ببهتر ی بشناسند همچنین از کلماتی که فرد ان نهایی بدنبال آن می گردند آگاهي داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات را در سه دسته بندی بالا همیشه ظهور نگه دارند.

seo موتور جستجو: مفهوم ها آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و روش ی ها برخي از مفاهیم سئو موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند سئو موتور جستجو فرآیندی است که هیچ تمام نمی شود تکنیک های بسياري برای خوبتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی تمام آنها مساله است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:

بیشتر شدن لینک های خارجی
تغییر اسم فایل ها
لینک طرفه
کلمات کلیدی
مصرف از Meta Tag
مصرف صحیح از عنوان
مصرف از robots.txt
seo محتوا

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

معرفی شیائومی می ۵

 معرفی شیائومی می ۵  شرکت شیاومی (شائومی و یا شیائومی) در تاریخ ۲۰۱۶, فوریه محصول جدید …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس