خانه / مقالات / نقد تحلیل فیلم دیدنی «قاعده تصادف»

نقد تحلیل فیلم دیدنی «قاعده تصادف»

کارگردان: بهنام بهزادی

بازیگران:

اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی احمدی، محمد رضا غفاری، الهه حصاری، مارتین شمعون پور و… با حضور: امیر جعفری، سروش صحت امید روحانی.

خلاصه جریان :

فیلـم به ارتباطات بین جوانان با یکدیگر والدینشان می پردازد
S2creen Shot 2013 02 05 at 11.06 نقد  تحلیل  فیلم دیدنی «قاعده تصادف»
دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

بهنام بهزادی با گذشت پنج سال از تهیه و تولید فیلم دیدنی اولش به مفهوم فقط دو بار زندگی می کنیم ، این بار ما را با اثری مفرق با فیلم دیدنی قبلی اش ولی موثر موجه کرده است. بهزادی با دست گذاشتن روی سوژه ای اجتماعی با داستانی خطی و روایتی رئال از زندگی، نوید فیلم زیبا ی دیگر از نوع ی را داد که چند سالی است در سینمای ایران با فیلم دیدنی هایی چون فیلم زیبا های اصغر فرهادی پرورده شده است.

از فیلـم می توان چندین برداشت کرد. می توان آن را ادای دینی به تئاتر دانست. می توان آن را در مورد دغدغه های نسل جوان امروز درگیری هایشان با والدینشان به شمار آورد. می توان آن را درمورد فرق ها برخوردهایی که این جوانان در بین خودشان دارند، دانست. در فیلـم حتی به فرق نبعضی که به جنس زن وجود دارد گریزی زده می شود. اما ادای دین به تئاتر لایه رویین و ظاهری فیلم زیبا است که در خلال تلاش های چند جوان برای به اجرا بردن تئاتری در جشنواره ای خارجی مشکلات سر راهشان نشان داده می شود. این که جهت داشتن مکانی مناسب تست مساله دارند، این که جهت در جشنواره ای خارجی بایستی از هفت خان رستم رد شدن کنند، این که نگاه گاهي اقشار به تئاتر و اهالی آن، نبعضی بد است. ولی تمام این ها دغدغه ای جدی برای بهزادی نبوده و فقط در خلال جریان اصلی روایت داخلی فیلم جالب به آن ها اشاره ای داشته است. روایتی که در آن از بازیگرانی گمنام و کمتر شناخته شده استفاده کرده تا از دغدغه های آنان بگوید بر خلاف معمول این گونه فیلم جذاب ها، حق را در بسياري از موارد به آن ها بدهد.

فیلم جذاب یک صبح تا شب چند جوان را نشان می دهد که قرار است به زودی تئاتر خود را در جشنواره ای خارجی به نمایش درآورند. در این بین پدر شهرزاد (با بازی امیر جعفری) از رفتن یک دختر ش به خارج از کشور جلوگیری می نماید این باعث به پدیدار شدن موارد ی می شود که کل گروه را تهدید می نماید .

فیلـم ، بر خلاف آن چه که همیشه دیده ایم، نسل امروز را محکم و مسئولیت پذیر در مساوی غلط اتی که مرتکب شده است نشان می دهد. شهرزاد یک دختر ی است مسئول در مساوی خانواده، راستگو، ساده و صادق، فردی که سعی می نماید احترام پدر را تا جایی که امکان دارد، نگه دارد. اما زیر بار حرف زور نمی رود. پدر مثل بسياري از خانواده های ایرانی، استرس هایی برای فرزندش دارد اما این دلیل محکمی نیست جهت جلوگیری از ورود فرزند به جامعه و انجام کاری که به آن عشق می ورزد و در این میان، بازنده اصلی هم پدر است.

فیلم زیبا به صآسان نشان می دهد که بر خلاف تصوری که برخي والدین سنتی به این گونه گروه های دوستی دارند، این ها عده ای جوان هستند ، که به خاطر یک کار مشترک گرد هم آمده اند و این باعث به پدیدار شدن دوستی عمیقی بین آن ها شده که همان در انتها باعث می شود جهت شهرزاد و شجاعتی که به خرج داده، فداکاری کنند. این ها بزهکار یا کافر یا خوش گذران نیستند. احتمالا سردرگمی هایی در زندگی داشته باشند، شاید غلط اتی داشته باشند، ولی تمام آدم ها دچار همین لغزش ها نمی شوند؟

تلاش شده تا بازیگـران جوان فیلـم ، تمام به اندازه در این تاثیر نقش داشته باشند. در طول فیلـم ، بخش ی از فرد هر کدام نشان داده می شود.این که هر کدام به نوعی یا از جانب خانواده طرد شده اند یا جهت اینکه خانواده را داشته باشند، هم زندگی مورد علاقه خود را به دروغ یا پنهان کاری روی آورده اند.

به احتمال زیاد ً گفته خواهد شد که بهزادی در تولید و ساخت فیلم جالب ش نیم نگاهي به درباره الی تولید و ساخته اصغر فرهادی داشته است. عده ای جوان در خانه نشان داده می شوند، با شیوه فیلم زیبا برداری دوربین روی دست به خاطر مساله فیلم جذاب نوع بحث های پایانی بازیگران، در مورد الی جهت مخاطب تداعی می شود. اما این به نظر من، آن گونه که خیلی ها بولدش می کنند، مساله بغرنجی نیست. خیلی مهم این است که فیلـم ، حرف خودش را می زند و چه اشکالی دارد اگر جهت سکانس های خود، حتی زوایای دوربین نوع چرخش ها از فیلـم دیگری الهام گرفته باشد.

فیلم جالب برداری به صورت سکانس پلان است و مثل تئاتر، کات ندارد و سکانس ها زیاد است. این کار را برای بازیگران و دیگر عوامل مساله کرده است، اما حس تماشای تئاتر را به بیننده منتقل می نماید .

ممکن است بتوان گفت که شخصیت پردازی فیلم جالب ضعیف بوده و می شد که روی برخي از فرد ها مثل شخصیت دیدنی مارتین که جهت مخاطب نیز جذابیت داشت، مانور زیادتری داده شود، یا شخصیت سروش صحت در نقش عموی شهرزاد به نظر کاملاً زائد و بدون پرداخت دقیق بود. امیر جعفری باز هم در نقش مفرق ی که از نشان داد، درخشید. پدری با گرایش های مذهبی سنتی که مثل زیاد از پدرهای امروز بین تعصبات خود و روشنفکری دست و پا می زند. در انتها تنها فردی که مستاصل تنها ماند، بدون اینکه دانسته باشد، چه کاری درست است، همان پدر بود.

این تهیه و تولید دوم بهنام بهزادی است که باوجود این که خالی از اشکال نبود ولی در جشنواره امسال از تعدادی از کارگردانان مالک نام سبقت گرفت و نوید روزهای بهتر ی را جهت این کارگردان جوان خوش ذوق داد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

معرفی شیائومی می ۵

 معرفی شیائومی می ۵  شرکت شیاومی (شائومی و یا شیائومی) در تاریخ ۲۰۱۶, فوریه محصول جدید …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس